KIBES pro nákladní automobily

Pro elektroinstalaci nákladních automobilů je typické:

  • Soustředění většiny elektroinstalace v prostoru kabiny řidiče/operátora. 
  • Variabilita svazků kvůli odlišnostem v zapojování alternativně nabízených agregátů (motorů, převodovek, retardérů….), speciálních nástaveb a volitelných výbav (klimatizace, přídavné topení…)
  • Přístrojový svazek před řidičem obsahující ručkové ukazatele, barevné kontrolky se standardizovanými piktogramy a centrální displej, který zobrazuje aktuální hodnoty zvolených veličin a diagnostické hlášky ostatních jednotek připojených k řídicímu systému.
  • Komunikace s návěsem/přívěsem

 

Moduly KIBES použité v typickém řídicím systému nákladního automobilu:

  • Hlavní řídicí jednotka vozidla CBCU3 / CBCU3-E
    Slouží jako centrální kontrolér (VECU), který zpracovává informace ze všech zdrojů připojených do řídicího systému. Bývá umístěn v chráněném prostoru v kabině.

    CBCU obsahuje dostatečný počet vstupů a výstupů pro standardní trucky.
    Na vstupy (58) se zapojují především tlačítka přístrojové desky, podvolantové spínače, ale i snímače z nástavby a ze zařízení, které nekomunikují prostřednictvím CAN-bus.
    Výstupy (34) mají proudovou zatížitelnost odstupňovanou v širokém rozsahu, takže umožňují ovládání různorodých spotřebičů: obrysových, směrových a dálkových světel i motoru stěračů… 
    Pokud počet vstupů/výstupů nedostačuje nebo pokud délka silného vodičového svazku by byla příliš dlouhá (např. pro řízení světel nebo zařízení na zádi vozidla), lze přidat vstupně/výstupní jednotku. Pokud může být umístěna v chráněném prostředí, lze použít levnější jednotku MUX2-B; pro umístění na podvozku je určena jednotka MUX3-P, která má dobrou ochranu  proti vlivu prostředí (IP67).

  • CBCU je uživatelsky programovatelný ve vývojovém prostředí KIBES-32.
    Program zajišťuje:
    - řízení integrovaných vstupů a výstupů
    - řízení přístrojového svazku CMIC prostřednictvím „instrument CAN“ (ICAN)
    - zpracování signálů z ovladače menu MCU
    - komunikaci s ostatními jednotkami ve vozidle, připojenými na „power-train CAN“ (PCAN); 
    - komunikaci s rozšiřujícími jednotkami MUX2-B, připojenými na „multiplex CAN“ (MCAN).
    - přeposílání zpráv pro zařízení na různých sběrnicích CAN – funkce „gateway“

  • Přístrojový svazek CMIC 
    Slouží pro předávání aktuálních informací řidiči.
    Je umísťován před volant.
    CMIC obsahuje všechny prvky běžné u moderních vozidel: 
    - 2 velké ručkové ukazatele: rychloměr a otáčkoměr
    - 4 menší ručkové ukazatele: zásoba paliva, teplota chladiva, tlak vzduchu v 1. a 2. zásobníku
    - 23 standardizovaných kontrolek: dálková a směrová světla, přehřátí, nedobíjení….
    - Monochromatický LCD displej pro zobrazování grafických i textových hodnot
    - Tlačítko pro nulování „Trip“
    - Reproduktor pro akustickou signalizaci
    Popisy, ikony i stupnice mohou být modifikovány podle zadání uživatele.

    Řídicí systém může fungovat i bez přístrojového svazku CMIC; tak lze nabízet zákazníkům řadu variant výbav, od extrémně minimalizované až po maximalizovaný komfort.

  • Ovladač menu MCU 
    Obvykle slouží pro výběr požadované funkce z menu zobrazovaného na displeji, případně pro nastavení hodnot: aktuální čas, mez omezování rychlosti….
    MCU je rotační ovladač s tlačítkem, jehož použití je podobné užívání myši na osobním počítači.
    Je umísťován vedle přístrojového svazku.

    Popsaná sestava může být samozřejmě použita i jako jednodušší varianta řídicího systému autobusu.


Sídlo firmy

ELBAS, s.r.o.
Vysokomýtská 1202
565 02 Choceň

Kontaktujte nás

Tel.:  (+420) 465 471 380
Fax.: (+420) 465 483 096
E-mail: elbas@elbas.cz

© 2017, Elbas, s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing

Nahoru ↑